Θεματολογία Ομάδων Εκπαιδευτικού

Θέματα Κλειστών Ομάδων Εκπαιδευτικού:


 

ΠΕΜΠΤΗ 13/05/2021

 

1ο Εκπαιδευτικό Αθήνας

 

  • «Δεν υπάρχει το Άπειρο χωρίς τον Φράχτη ούτε ο Φράχτης χωρίς το Άπειρο»

...Πάντα αγαπούσα τον έρημο λόφο. Κι αυτόν τον φράχτη που σχεδόν κρύβει τον μακρινό ορίζοντα από το βλέμμα.

    Μα όπως κάθομαι, κοιτάζω και βυθίζομαι σε σκέψεις, ΦΟΒΟΣ αγγίζει την καρδιά μου...

Ο φράχτης είναι η μορφή, ο ορίζοντας το φόντο. Τα δυο μαζί, αυτό που βλέπω. Κι ανάμεσά μας, φόβος. 

Φοβάμαι είναι το ρήμα μου μπροστά σε κάτι που με υπερβαίνει, με ξεπερνά. Μα πώς το πεπερασμένο να χωρέσει το άπειρο; Φοβάμαι!!!

Και τα μάτια χαμηλώνω, να δω μόνο τον φράχτη. Μα ξέρω, ο φόβος είναι πάντα εκεί, μαζί μου ταξιδεύει.

Στο εργαστήριο αυτό θα δοκιμάσουμε να τον εξερευνήσουμε. Να τον καλωσορίσουμε και να τον αγκαλιάσουμε. 

Θα δουλέψουμε με τον φόβο

Θα μάθουμε από τον φόβο.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ, Σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στη Θεσσαλονίκη όπου και αποφοίτησε από τη σχολή Δασολογίας. Στην πορεία της καριέρας του άλλαξε αντικείμενο και αφοσιώθηκε στην επιστήμη της Ψυχολογίας. Είναι απόφοιτος του TEESSIDE COLLEGE, Counseling and Psychological Science. Είναι ψυχοθεραπευτής εκπαιδευτής και επόπτης Gestalt, μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

1ο Εκπαιδευτικό Θεσσαλονίκης

 

  • «Η Βιασύνη της Ερμηνείας και η Αλήθεια του Άλλου»

Η βιασύνη, δηλ. η συστηματική επίσπευση και συμπίεση των φυσιολογικών ρυθμών στη λειτουργία και ανάπτυξη του Οργανισμού, αποτελεί ένα διάχυτο και πολύμορφο φαινόμενο.  Στο πλαίσιο αυτού του φαινομένου παρατηρείται συχνά οι άνθρωποι να βγάζουμε πολύ γρήγορα συμπεράσματα για τα κίνητρα και τη συμπεριφορά των  Άλλων. Όταν αυτό γίνεται συστηματικά αλλοιώνεται και παραμορφώνεται η Ετερότητα, τόσο στο εξωτερικό περιβάλλον όσο και στον εσωτερικό μας κόσμο∙ υποβαθμίζεται δραματικά η ποιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων και συνακόλουθα η ανθρώπινη υπόσταση. Ωστόσο, υπάρχει σημαντική ανθρώπινη εμπειρία που δείχνει ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτή η κακοδαιμονία.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ,  Ψυχοθεραπευτής και Εκπαιδευτής Gestalt, Aware Parenting Instructor, Ψυχολόγος & Κοινωνικός Λειτουργός. Τακτικό μέλος ΣΕΨ, EAGT & HAGT. Πρώην Πρόεδρος της HAGT.

 

1ο Εκπαιδευτικό Λάρισας/Διαδικτυακό

  • «Πώς φαίνομαι;» «Πώς είμαι;»

Τι «εννοώ» όταν λέω αυτές  τις φράσεις;

Τι «ακούω» όταν τις ακούω;

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΧΑΤΖΗΛΑΚΟΥ ΚΑΤΙΑ, M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT (Ex-Chair of NOGT and External Relation of EAGT). Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (H.A.G.T.).

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΚΑΛΩΤΑ ΓΙΑΝΝΑ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια  Gestalt, εκπ. εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt. Μέλος της EAGT (European Association for Gestalt Therapy) και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

2ο Εκπαιδευτικό Αθήνας

 

  • «Ορατή κι αόρατη στήριξη της εμπειρίας»

Μετά από έξι ώρες πεζοπορίας στο βουνό, βρίσκομαι σχετικά κοντά στο τέλος της διαδρομής... 45 λεπτά υπολογίζω ακόμα για να φανεί το διακριτό σημείο της εκκίνησης. Έχει σχεδόν βραδιάσει και σε λίγη ώρα μάλλον θα χρειαστώ φακό για να βλέπω... Η θερμοκρασία τώρα είναι αρκετά χαμηλότερη κι ο αέρας φαίνεται να δυναμώνει. Η ενόχληση στον αστράγαλό μου μου θυμίζει πως τα απανωτά διαστρέμματα έχουν προκαλέσει μια ευαισθησία στο συγκεκριμένο σημείο και πως αν είχα χρησιμοποιήσει μπατόν δεν θα είχε επιβαρυνθεί τόσο. Έχω αρχίσει και πεινάω πολύ και σκέφτομαι ότι  ήταν λάθος που δεν πήρα μαζί μου κάτι παραπάνω από μια σοκολάτα... τουλάχιστον θα φάω με όρεξη όταν φτάσω σπίτι! Σίγουρα θα τα καταφέρω να βγω από το μονοπάτι με τον φακό; Η κατηφόρα είναι απότομη και βραχώδης. Στο νου μου έρχεται η νυχτερινή ανάβαση που είχαμε κάνει στον Ταΰγετο. Πρέπει να είμαι πολύ προσεκτική με τα σημάδια τώρα γιατί δεν θα είναι καθόλου ευχάριστο να χαθώ. Λυγισμένα γόνατα, βάρος ελαφριά μπροστά, υπολογισμένο πάτημα, παλάμη ολόκληρη στον βράχο εάν χρειαστεί κι αναπνοή προς τα σημεία που πονάνε. Οι ήχοι της πόλη αρχίζουν να ξεχωρίζουν... ανάμεικτα συναισθήματα ανακούφισης και απογοήτευσης...

Σε αυτό το εργαστήρι θα διερευνήσουμε πώς το σχεσιακό πεδίο και οι σωματικές μας διεργασίες κάνουν εφικτή τη δράση και την επαφή

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΠΑΠΠΑ ΕΞΑΡΜΕΝΙΑ, Ψυχολόγος (ΕΚΠΑ), MSc Mental Health Studies, Ψυχοθεραπεύτρια και Εκπαιδεύτρια Gestalt, Μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (H.A.G.T.), PgCert Gestalt Body Process (Trained by James Kepner) Certificate in Performance Studies in Dance (Birkbeck College London). Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να ανακαλύπτει νέες προσεγγίσεις στον χορό και την κίνηση και να μελετάει πώς μπορούν να ενσωματωθούν στη θεραπευτική διαδικασία.

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ, Σχεσιακή θεραπεία Gestalt (Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt), Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt (Gestalt Foundation), εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια Gestalt , ΒΑ στην Ψυχολογία (Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος), Δίπλωμα στη Συμβουλευτική & Συνθετική Ανάλυση (COSCA).

 

2ο Εκπαιδευτικό Θεσσαλονίκης/Λάρισας

 

  • «Δουλεύοντας την έννοια του διαλόγου, υπό το πρίσμα της φαινομενολογίας»

Συχνά ο θεραπευόμενος (αλλά και ο θεραπευτής) έχει την πρόθεση να μπει σε έναν διάλογο, ενώ στην πραγματικότητα κάνει έναν μονόλογο.

Στο συγκεκριμένο εργαστήριο, θα διερευνήσουμε τους λόγους και τους τρόπους, υπό το πρίσμα της φαινομενολογίας, προκειμένου σαν θεραπευτές να είμαστε "ανοιχτοί" και παρόντες σε αυτά που ο θεραπευόμενος "φέρνει", έτσι ώστε ενεργά να συμμετέχουμε και να "χτίζουμε" αυθεντικούς διαλόγους.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΓΙΑΓΚΟΥ ΆΝΤΑ, Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια και εκπαιδεύτρια Gestalt, επόπτρια Gestalt, μέλος της EAGT και της HAGT. Κάτοχος ECP. Μετεκπαίδευση στην Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία.

 

3ο Εκπαιδευτικό Αθήνας/Θεσσαλονίκης

 

  • «Από την Αισθητική προσέγγιση στη Φαινομενολογία»

Η νοηματοδότηση φαινομένων χρησιμοποιώντας την αισθητική προσέγγιση – μέσω των αισθήσεων - διαφέρει από την αναγωγική προσέγγιση – αιτιοκρατικά – στο ότι η πρώτη επέχει θέση «Ερμηνευτικής Κατανόησης» ενώ η δεύτερη «Αιτιακής Εξήγησης». Από αυτό απορρέουν κάποιες ιδιότητες που έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα ως προς την επιλογή μας:

Η αισθητική αποτίμηση έχει το πλεονέκτημα ότι τα εσωτερικά κριτήρια περιορίζουν σημαντικά, αν δεν αποκλείουν, την εμφάνιση προκαθορισμένων μορφών, προϊδεασμών και προκαταλήψεων, (με την προϋπόθεση ότι ο/η θεραπευτής/τρια έχουν επεξεργαστεί τα θέματά τους), ανοίγοντας το δρόμο στη φαινομενολογία. 

Στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τίθεται από την φαινομενολογική σκοπιά το εξής ερώτημα: «όταν βλέπω ένα δέντρο έχω την εμπειρία της εμφάνισης (φανέρωσης) αυτού του Σώματι-Ιστάμενου-εκεί-Δέντρου. Το ίδιο συμβαίνει με τις φανερούμενες αισθητηριακές και κατηγορικές σχέσεις, π.χ. μορφές (gestalt), αριθμούς κ.λπ. (φαινομενολογικός ρεαλισμός). Μπορούμε να γνωρίζουμε, όμως, ότι αυτό το δέντρο (ή ‘σύμπτωμα’ του θεραπευόμενου) υπάρχει και νοηματοδοτεί κάτι οριστικά, κάτι που διακινδυνεύει την εμφιλοχώρηση ενός προϊδεασμού του θεραπευτή; Ο Χούσερλ απαντά: «Όχι! Επιτελούμε την ψυχολογική φαινομενολογική αναγωγή και εστιάζουμε αποκλειστικά στο φαινόμενο ως φαινόμενο. Αυτό σημαίνει ότι δεν ψάχνουμε την αιτία του φαινομένου, ή συμπτώματος, στον θεραπευόμενο διότι, τότε, έχουμε ήδη νοηματοδοτήσει το σύμπτωμα και ψάχνουμε να δούμε ό,τι έχουμε πρόθεση να δούμε».

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΔΙΠΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, P.g.D. in PCA Counseling, Εκπαιδευτής, Θεραπευτής, Eπόπτης Gestalt, μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής (ΕΕΣ), κάτοχος ECP. Mέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (H.A.G.T.).

 

4ο Εκπαιδευτικό Αθήνας/Θεσσαλονίκης

 

  • «Η έννοια και η σημασία του νοήματος ως το συνεχές πλεύσης, συνάντησης και κατανόησης σε ένα υπερδιευρυμένο πεδίο»

Νόημα – Νοώ – Νέω – Ένωση. (Liddell & Scott)

Από το νέω που σημαίνει πλέω, γεννήθηκαν οι παραπάνω έννοιες.

Το συνεχές της πλεύσης, της ένωσης και της επαφής με το διαφορετικό αποτελεί βασική προϋπόθεση για την προσωπική και συλλογική διεύρυνση.

Η λέξη νόημα για τους Έλληνες δε σημαίνει βύθιση στον εσωτερικό κόσμο, αλλά καθαρή ανοικτότητα, όπου το είναι και το νοείν είναι αδιαχώριστα και συμπλέουν.

Γιατί μόνο εφόσον το νοείν εμπεριέχει ενέργεια, αμεσότητα και αντίληψη είναι παρόν το είναι. (Gadamer)

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΓΙΑΜΑΡΕΛΟΥ ΓΙΑΝΝΑ, M.Α. Κλινικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Μέλος της EAGT (European Association for Gestalt Therapy). Ιδρυτικό μέλος της ΕΕΨG (Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt).

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕΒΗ, Ψυχολόγος (ΑΠΘ), - Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt, εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt.  Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Ψυχολογία της Υγείας (MSc) –University of Surrey, U.K.. Μέλος της EAGT,  της H.A.G.T., Μέλος του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συλλόγου.

 

ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14/05/2021

  • «... είσαι και φαίνεσαι!»...

Στις τελίτσες βάλε το επίθετο που σου ταιριάζει ...

Απλά σκέψου ...

Ταιριάζει στο «είσαι» ή στο «φαίνεσαι»;

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΧΑΤΖΗΛΑΚΟΥ ΚΑΤΙΑ , M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT (Ex-Chair of NOGT and External Relation of EAGT). Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt.

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΚΑΤΣΑΜΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Κινησιολόγος, απόφοιτος Ανωτέρας Επαγγελματικής Σχολής Χορού Δήμου Θεσσαλονίκης.

 

  • «Αποβλεπτικότητα της Επαφής: Η «ανοιχτή» στάση στον κόσμο της θεραπείας»

Τα χρώματα, οι ήχοι, οι εικόνες, οι μυρωδιές, τα κίνητρα, οι ανάγκες, οι επιθυμίες, ακόμη και τα εμπόδια μας καλούν…

Εμείς ανταποκρινόμαστε ανοικτοί «προς» ή προϊδεασμένοι «ως»;

Κινούμαστε με περιέργεια για να διερευνήσουμε «μαζί» ή για να προκαθορίσουμε με την αξιολογική μας ματιά;…

Ας διερευνήσουμε πώς η φαινομενομενολογική μέθοδος και η ερμηνευτικότητα συνεργάζονται ως προς την «αλήθεια» του θεραπευόμενου.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΜΠΑΛΛΙΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, κάτοχος ECP  (European Certificate of Psychotherapy). Μέλος της Επιτροπής των Εκπαιδευτικών Κριτηρίων της EAGT (European Association for Gestalt Therapy). Ιδρυτικό Μέλος της EEΨG (Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt).

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΚΑΛΩΤΑ ΓΙΑΝΝΑ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια  Gestalt, εκπ. εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt. Μέλος της EAGT (European Association for Gestalt Therapy) και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

  • «Ενσυναίσθηση και φαινομενολογική εξερεύνηση του πεδίου»

-Α-χα... Α-χα... Ναι, σε καταλαβαίνω. (ενσυναισθητικός θεραπευτής)

-Δεν με καταλαβαίνει κανείς! (απογοητευμένος έφηβος)

-Δεν καταλαβαίνεις ποτέ πραγματικά έναν άνθρωπο, αν δεν σκεφτείς τα πράγματα από τη δική του σκοπιά, αν δε γλιστρήσεις για λίγο κάτω από το δέρμα του και δεν περπατήσεις μέσα σ' αυτό.  (Harper Lee δια στόματος Atticus Finch στο βιβλίο "Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια")

Έχετε νιώσει ποτέ ότι σας καταλαβαίνουν πραγματικά; Ότι εσείς καταλαβαίνετε πραγματικά κάποιον άλλον; Πώς το νιώσατε; Τι ακριβώς συνέβη και (δεν) είχατε αυτήν την εμπειρία;

Το να έχω ενσυναίσθηση για σένα είναι κάτι που μπορώ να το κάνω, αν προσπαθήσω αρκετά ή γίνεται από μόνο του; Μήπως χρειάζεται να κάνουμε κάτι και οι δυο, μαζί;

Η ενσυναίσθηση θεωρείται ο δεύτερος πιο σημαντικός θεραπευτικός παράγοντας σε όλες τις ψυχοθεραπείες. Όμως ο Perls θεωρούσε ότι η ενσυναίσθηση πρέπει να απαγορευτεί από τη θεραπευτική πρακτική επειδή είναι μια μορφή συμβολής ή συνεξάρτησης. Αν την καταργήσουμε, λοιπόν, τι θα βάλουμε στη θέση της;

Πώς μπορεί η φαινομενολογική διερεύνηση να μας βοηθήσει να βρούμε απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά;

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΔΡ. ΓΙΑΓΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, M.D., M.Sc., Ph.D., ειδικός νευρολόγος, ψυχολόγος. Μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιατρική Ερευνητική Τεχνολογία, στη Στατιστική, στη Γνωστική Ψυχολογία & Νευροψυχολογία και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Μετεκπαίδευση στο Λονδίνο στη Νευροψυχιατρική και στη Νευροψυχολογία. Θεραπευτής, Εκπαιδευτής και Επόπτης Gestalt μέλος της EAGT & της HAGT.

 

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕΒΗ, Ψυχολόγος (ΑΠΘ), - Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt, εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt.  Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Ψυχολογία της Υγείας (MSc) –University of Surrey, U.K.. Μέλος της EAGT,  της H.A.G.T., Μέλος του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συλλόγου.

 

  • «Από το είναι στο έχειν, από το έχειν στην εικονιστική πραγματικότητα και το κενό νοήματος»

Όταν ο Οδυσσέας μετά τη διάπλευση του κόσμου επιστρέφει στην Ιθάκη, επιλέγει να γίνει αφανής παρατηρητής των γεγονότων που διαδραματίζονται.

Διερευνά το τι είναι πρωτεύον στις δεδομένες συνθήκες και αποφασίζει να εξολοθρεύσει τους επίδοξους μνηστήρες που κατασπαταλούν το βιός του.

Πρώτος είναι ο Αντίνοος, που το όνομά του σημαίνει διαστρέβλωση της πραγματικότητας και κίνδυνο για συλλογική καθυπόταξη και δουλεία.

Δεύτερος κατά σειρά είναι ο Ευρύμαχος, που το όνομά του σημαίνει τον αδίστακτο μαχητή που μάχεται για να μάχεται, επί θεμιτού και αθέμιτου.

Τρίτος ο Αμφίνομος, δηλαδή αυτός που διαστρεβλώνει και εν συνεχεία χειρίζεται το νόμο για ίδιον όφελος.

Τελευταίος είναι ο Αγέλαος, δηλαδή ο λαοπλάνος. Ο Αγέλαος μαζί με τον Αντίνοο μπορούν να μετατρέψουν το λαό σε αγέλη.

Ποιους από αυτούς αναγνωρίζετε σήμερα στο προσωπικό, διαπροσωπικό και συλλογικό πεδίο;

Πώς βιώνετε την αίσθηση του κενού στη μετά επαφή;

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΓΙΑΜΑΡΕΛΟΥ ΓΙΑΝΝΑ, M.Α. Κλινικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος της EAGT. Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ, Σχεσιακή θεραπεία Gestalt (Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt), Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt (Gestalt Foundation) εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια, ΒΑ στην Ψυχολογία (Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος), Δίπλωμα στη Συμβουλευτική & Συνθετική Ανάλυση (COSCA).

 

  • «Η διαδικασία της Φαινομενολογικής Αναγωγής στη θεραπευτική συνάντηση»

Σε αυτό το εργαστήριο θα διερευνήσουμε και θα εξασκηθούμε στη διαδικασία της φαινομενολογικής αναγωγής, το πως δηλαδή το φαινόμενο γίνεται εμπειρία κι εννοιολόγηση. Θα δούμε επίσης πως αυτό μπορεί να επικοινωνηθεί στη θεραπευτική συνάντηση μέσω του παρενθετισμού, της περιγραφής, και της οριζοντιοποίησης.

 

ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ ΑΝΤΩΝΙΑ, M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT. Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος, πρώην Πρόεδρος & Εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

  • «Δημιουργική διαδικασία : Το κουράγιο να αντιμετωπίζεις το άγνωστο»

«Γράφω τα έργα μου ενώ τα κατασκευάζω στις πρόβες. Προετοιμάζω υλικό μόνο για να ξεκινήσω τη διαδικασία και –τις περισσότερες φορές– το πετάω. Έχω αποφασίσει να μη γνωρίζω τι φτιάχνω πριν και κατά τη διάρκεια. Στο τέλος, αν είμαι τυχερός, εμφανίζεται το έργο και προσπαθώ να το καταλάβω και να το τελειοποιήσω. Κρατάω το δικαίωμα να τα αλλάξω όλα την ύστατη στιγμή. Οπότε, είναι δύσκολο για μένα να σας μιλήσω για κάτι πριν δημιουργηθεί. Τι να τις κάνει κανείς τις προθέσεις; Η τέχνη είναι πράξη. Αν σας μιλήσω, είναι σίγουρο ότι είτε θα σας παραπλανήσω είτε θα προδώσω το έργο».

—Δημήτρης Παπαϊωάννου

Η δημιουργικότητα είναι ένα απαραίτητο επακόλουθο της ύπαρξής μας. Το να είσαι άνθρωπος σημαίνει να ενεργοποιείς διαρκώς τις συναισθηματικές και γνωστικές σου δυνατότητες για μια δημιουργική ζωή και δράση. Κατά τον Rollo May, η δημιουργία προκύπτει στη συνάντηση του υποκειμενικού με το αντικειμενικό, εκεί όπου το άτομο δεσμεύεται εντατικά και με ανοιχτή ματιά σε ένα έργο, μια δραστηριότητα ή σε έναν άλλον άνθρωπο. Ένα δημιουργικό προϊόν είναι μια καλή Gestalt. H καλή Gestalt εμφανίζεται όταν έχω επεξεργαστεί τη διαλεκτική διεργασία που επιτάσσει ένα έργο, όταν έχω καταφέρει να ισορροπήσω μεταξύ πίστης και αμφιβολίας, μεταξύ αυθορμητισμού και περιορισμών.

Σε αυτό το εργαστήρι θα δοκιμάσουμε να δούμε τους εαυτούς μας ως καλλιτέχνες είτε στην καθημερινή μας ζωή, είτε ως θεραπευτές, είτε στην παραγωγή κάποιου έργου και να γνωρίσουμε κάποιες ιδιότητες της δημιουργικής μας διαδικασίας.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΠΑΠΠΑ ΕΞΑΡΜΕΝΙΑ, Ψυχολόγος (ΕΚΠΑ), MSc Mental Health Studies, Ψυχοθεραπεύτρια και Εκπαιδεύτρια Gestalt, Μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (H.A.G.T.), PgCert Gestalt Body Process (Trained by James Kepner) Certificate in Performance Studies in Dance (Birkbeck College London). Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να ανακαλύπτει νέες προσεγγίσεις στον χορό και την κίνηση και να μελετάει πώς μπορούν να ενσωματωθούν στη θεραπευτική διαδικασία.

 

  • «Ντροπή, το “Στράβωμα” της Ύπαρξης»

Amare la stortura (να αγαπάς το στράβωμα), μας λέει ξανά και ξανά ο Massimo Recalcati, o Ιταλός ψυχαναλυτής. Έτσι μοιάζει η ντροπή, ένα στράβωμα. Σε μια εποχή που μόνο το τέλειο έχει αξία. Οποιαδήποτε ευαισθησία, τρωτότητα, ευθραυστότητα απαγορεύεται. Ο Rousseau στις «Αποκαλύψεις», αναφέρει... “Δεν φοβάμαι την τιμωρία. Τη ντροπή τρέμω. Περισσότερο και από τον θάνατο...”

Εκεί, μέσα στη ντροπή βρίσκεται μόνος, στη μέση του δρόμου. Εκεί που καμία βοήθεια δεν έχει πρόσβαση. Άνθρωποι τριγύρω, κοιτούν. Βλέμματα συναντιούνται, πρόσωπα αλλάζουν χρώμα, κόκκινα μοιάζουν. Σαν στράβωμα φαίνεται. Σαν μια κραυγή μέσα στη νύχτα μοιάζει.

Ένα παιδί είμαστε που κραυγάζει στο σκοτάδι. Και περιμένουμε μια απάντηση, μια παρουσία, κάτι σαν «εδώ είμαι, είμαι μαζί σου, είμαι παρών».

Στο εργαστήριο αυτό θα δοκιμάσουμε να συναντηθούμε μέσα στην ευαλωτότητά μας, την ευθραυστότητά μας, το στράβωμά μας.   

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ, Σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στη Θεσσαλονίκη όπου και αποφοίτησε από τη σχολή Δασολογίας. Στην πορεία της καριέρας του άλλαξε αντικείμενο και αφοσιώθηκε στην επιστήμη της Ψυχολογίας. Είναι απόφοιτος του TEESSIDE COLLEGE, Counseling and Psychological Science. Είναι ψυχοθεραπευτής και εκπαιδευτής Gestalt, Επόπτης, μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

  • «Παρένθεση, Εμπειρία και Νόημα»

«[…] Ο Φρόντο […] ακούμπησε το χέρι του στο δέντρο πλάι στην ανεμόσκαλα: ποτέ του πριν δεν είχε νιώσει έτσι απότομα και τόσο έντονα την υφή της φλούδας του δέντρου και τη ζωή μέσα του. Ένιωσε μια απόλαυση στο άγγιγμα του ξύλου, όχι σαν ξυλοκόπος ούτε σαν μαραγκός∙ ήταν η απόλαυση του δέντρου που ζει» (Τόλκιν, Η Συντροφιά του Δαχτυλιδιού, σελ. 500).

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ,  Ψυχοθεραπευτής και Εκπαιδευτής Gestalt, Aware Parenting Instructor, Ψυχολόγος & Κοινωνικός Λειτουργός. Τακτικό μέλος ΣΕΨ, EAGT & HAGT. Πρώην Πρόεδρος της HAGT.

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 15/05/2021

 

  • «Από το είναι στο έχειν, από το έχειν στην εικονιστική πραγματικότητα και το κενό νοήματος»

Όταν ο Οδυσσέας μετά τη διάπλευση του κόσμου επιστρέφει στην Ιθάκη, επιλέγει να γίνει αφανής παρατηρητής των γεγονότων που διαδραματίζονται.

Διερευνά το τι είναι πρωτεύον στις δεδομένες συνθήκες και αποφασίζει να εξολοθρεύσει τους επίδοξους μνηστήρες που κατασπαταλούν το βιός του.

Πρώτος είναι ο Αντίνοος, που το όνομά του σημαίνει διαστρέβλωση της πραγματικότητας και κίνδυνο για συλλογική καθυπόταξη και δουλεία.

Δεύτερος κατά σειρά είναι ο Ευρύμαχος, που το όνομά του σημαίνει τον αδίστακτο μαχητή που μάχεται για να μάχεται, επί θεμιτού και αθέμιτου.

Τρίτος ο Αμφίνομος, δηλαδή αυτός που διαστρεβλώνει και εν συνεχεία χειρίζεται το νόμο για ίδιον όφελος.

Τελευταίος είναι ο Αγέλαος, δηλαδή ο λαοπλάνος. Ο Αγέλαος μαζί με τον Αντίνοο μπορούν να μετατρέψουν το λαό σε αγέλη.

Ποιους από αυτούς αναγνωρίζετε σήμερα στο προσωπικό, διαπροσωπικό και συλλογικό πεδίο;

Πώς βιώνετε την αίσθηση του κενού στη μετά επαφή;

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΓΙΑΜΑΡΕΛΟΥ ΓΙΑΝΝΑ, M.Α. Κλινικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος της EAGT. Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΚΑΛΩΤΑ ΓΙΑΝΝΑ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια  Gestalt, εκπ. εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt. Μέλος της EAGT (European Association for Gestalt Therapy) και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

  • «Η διαδικασία της Φαινομενολογικής Αναγωγής στη θεραπευτική συνάντηση»

Σε αυτό το εργαστήριο θα διερευνήσουμε και θα εξασκηθούμε στη διαδικασία της φαινομενολογικής αναγωγής, το πως δηλαδή το φαινόμενο γίνεται εμπειρία κι εννοιολόγηση. Θα δούμε επίσης πως αυτό μπορεί να επικοινωνηθεί στη θεραπευτική συνάντηση μέσω του παρενθετισμού, της περιγραφής, και της οριζοντιοποίησης.

 

ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ ΑΝΤΩΝΙΑ, M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT. Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος, πρώην Πρόεδρος & Εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕΒΗ, Ψυχολόγος (ΑΠΘ), - Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt, εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt.  Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Ψυχολογία της Υγείας (MSc) –University of Surrey, U.K.. Μέλος της EAGT,  της H.A.G.T., Μέλος του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συλλόγου.

 

  • «Το παράδοξο της Επιστήμης που επιβεβαιώνεται ως Τέχνη»

  «Η ζωή δεν είναι επιστήμη· είναι Τέχνη» τονίζει ο Malcolm Parlett. Η επιστήμη είναι ανάλυση και εξήγηση, από μια γενική σκοπιά, μηχανισμών και διαδικασιών που υπόκεινται στη λειτουργία και στην εξέλιξη φυσικών φαινομένων. Στην περίπτωση της πολυπλοκότητας των έμβιων όντων, και ειδικά του ανθρώπινου είδους, οι κατακτήσεις της επιστήμης στον τομέα της ψυχολογίας δεν μπορούν να μετουσιωθούν σε βελτιωτικές της ζωής του αλλαγές παρά μόνο με τη διαμεσολάβηση της επίγνωσης: Καμία επιστημονική εξήγηση δεν «πείθει» επιβαλλόμενη από τα πάνω.

Αυτό σημαίνει πως η εφαρμογή στη θεραπευτική διαδικασία έχει πιθανότητες επιτυχίας αν η προσέγγιση στην πράξη εγκολπώνεται υπομονή, ανάπτυξη σχέσης ισότιμης εμπιστοσύνης, παρατήρηση ολόκληρου του ιστορικού πεδίου σε σχέση με το παρόν, ευαισθησία που απαιτεί η ανάδειξη των λεπτών αποχρώσεων των εμπειριών και πειραματισμό που οδηγεί σε αποσαφήνιση νοημάτων και αναδυόμενη επίγνωση. Όλα αυτά περιγράφουν την καλλιτεχνική δημιουργικότητα.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΔΙΠΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, P.g.D. in PCA Counseling, Εκπαιδευτής, Θεραπευτής, Eπόπτης Gestalt, μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής (ΕΕΣ), κάτοχος ECP. Mέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (H.A.G.T.).

 

  • «... είσαι και φαίνεσαι!»...

Στις τελίτσες βάλε το επίθετο που σου ταιριάζει ...

Απλά σκέψου ...

Ταιριάζει στο «είσαι» ή στο «φαίνεσαι»;

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΧΑΤΖΗΛΑΚΟΥ ΚΑΤΙΑ, M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT (Ex-Chair of NOGT and External Relation of EAGT). Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt.

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΚΑΤΣΑΜΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Κινησιολόγος, απόφοιτος Ανωτέρας Επαγγελματικής Σχολής Χορού Δήμου Θεσσαλονίκης.

 

  • «Διδόναι Λόγον και λαμβάνειν*... : H αμοιβαιότητα της απόκρισης».

Αποκρινόμαστε με τις αισθήσεις, με τις επιθυμίες και με τις προσδοκίες μας.

Με τις πράξεις, με τις λέξεις μα και με τη σιωπή μας.

Με τα μάτια μας μα και τα χέρια μας.

Αποκρινόμαστε άμεσα ή έμμεσα.

Ανταποκρινόμαστε στο εαυτό μας, στους άλλους, στις συνθήκες...

Ας διερευνήσουμε τις έννοιες της απόκρισης και της ευθύνης ως κυκλικά, ηθικά και αμοιβαία αλληλοεπηρεαζόμενα φαινόμενα σε προσωπικό, κοινωνικό και θεραπευτικό επίπεδο.

 

*Ξενοφών

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΜΠΑΛΛΙΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, κάτοχος ECP  (European Certificate of Psychotherapy). Μέλος της Επιτροπής των Εκπαιδευτικών Κριτηρίων της EAGT (European Association for Gestalt Therapy). Ιδρυτικό Μέλος της EEΨG (Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt).

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ, Σχεσιακή θεραπεία Gestalt (Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt), Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt (Gestalt Foundation) εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια, ΒΑ στην Ψυχολογία (Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος), Δίπλωμα στη Συμβουλευτική & Συνθετική Ανάλυση (COSCA).

 

  • «Ενσυναίσθηση και φαινομενολογική εξερεύνηση του πεδίου»

-Α-χα... Α-χα... Ναι, σε καταλαβαίνω. (ενσυναισθητικός θεραπευτής)

-Δεν με καταλαβαίνει κανείς! (απογοητευμένος έφηβος)

-Δεν καταλαβαίνεις ποτέ πραγματικά έναν άνθρωπο, αν δεν σκεφτείς τα πράγματα από τη δική του σκοπιά, αν δε γλιστρήσεις για λίγο κάτω από το δέρμα του και δεν περπατήσεις μέσα σ' αυτό.  (Harper Lee δια στόματος Atticus Finch στο βιβλίο "Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια")

Έχετε νιώσει ποτέ ότι σας καταλαβαίνουν πραγματικά; Ότι εσείς καταλαβαίνετε πραγματικά κάποιον άλλον; Πώς το νιώσατε; Τι ακριβώς συνέβη και (δεν) είχατε αυτήν την εμπειρία;

Το να έχω ενσυναίσθηση για σένα είναι κάτι που μπορώ να το κάνω, αν προσπαθήσω αρκετά ή γίνεται από μόνο του; Μήπως χρειάζεται να κάνουμε κάτι και οι δυο, μαζί;

Η ενσυναίσθηση θεωρείται ο δεύτερος πιο σημαντικός θεραπευτικός παράγοντας σε όλες τις ψυχοθεραπείες. Όμως ο Perls θεωρούσε ότι η ενσυναίσθηση πρέπει να απαγορευτεί από τη θεραπευτική πρακτική επειδή είναι μια μορφή συμβολής ή συνεξάρτησης. Αν την καταργήσουμε, λοιπόν, τι θα βάλουμε στη θέση της;

Πώς μπορεί η φαινομενολογική διερεύνηση να μας βοηθήσει να βρούμε απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά;

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΔΡ. ΓΙΑΓΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, M.D., M.Sc., Ph.D., ειδικός νευρολόγος, ψυχολόγος. Μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιατρική Ερευνητική Τεχνολογία, στη Στατιστική, στη Γνωστική Ψυχολογία & Νευροψυχολογία και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Μετεκπαίδευση στο Λονδίνο στη Νευροψυχιατρική και στη Νευροψυχολογία. Θεραπευτής, Εκπαιδευτής και Επόπτης Gestalt μέλος της EAGT & της HAGT.

 

  • «Η σημασία του φαινομενολογικού πεδίου (θεραπευτή και θεραπευόμενου) στη θεραπευτική σχέση»

Τόσο ο θεραπευόμενος όσο και ο θεραπευτής “έρχονται” στη σχέση "αγκαλιά" ο καθένας με το δικό του φαινομενολογικό πεδίο. Μέσα από αυτό έχουν "οικοδομήσει" τις δικές τους αντιλήψεις, συναισθήματα, συμπεριφορές και τελικά είναι αυτοί που είναι, στο εδώ και τώρα.

Στο εργαστήριο αυτό θα διερευνηθεί το πώς, το πόσο και με ποιον τρόπο, τα φαινομενολογικά τους πεδία διαμορφώνουν και με έναν τρόπο καθορίζουν τη θεραπευτική σχέση.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΓΙΑΓΚΟΥ ΆΝΤΑ, Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια και εκπαιδεύτρια Gestalt, επόπτρια Gestalt, μέλος της EAGT και της HAGT. Κάτοχος ECP. Μετεκπαίδευση στην Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία.

 

  • «Παρένθεση, Εμπειρία και Νόημα»

«[…] Ο Φρόντο […] ακούμπησε το χέρι του στο δέντρο πλάι στην ανεμόσκαλα: ποτέ του πριν δεν είχε νιώσει έτσι απότομα και τόσο έντονα την υφή της φλούδας του δέντρου και τη ζωή μέσα του. Ένιωσε μια απόλαυση στο άγγιγμα του ξύλου, όχι σαν ξυλοκόπος ούτε σαν μαραγκός∙ ήταν η απόλαυση του δέντρου που ζει» (Τόλκιν, Η Συντροφιά του Δαχτυλιδιού, σελ. 500).

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ,  Ψυχοθεραπευτής και Εκπαιδευτής Gestalt, Aware Parenting Instructor, Ψυχολόγος & Κοινωνικός Λειτουργός. Τακτικό μέλος ΣΕΨ, EAGT & HAGT. Πρώην Πρόεδρος της HAGT.

Θέματα Κλειστών Ομάδων Εκπαιδευτικού:

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 16/05/2021

 

1ο Εκπαιδευτικό Αθήνας

 

  • «Ορατή κι αόρατη στήριξη της εμπειρίας»

Μετά από έξι ώρες πεζοπορίας στο βουνό, βρίσκομαι σχετικά κοντά στο τέλος της διαδρομής... 45 λεπτά υπολογίζω ακόμα για να φανεί το διακριτό σημείο της εκκίνησης. Έχει σχεδόν βραδιάσει και σε λίγη ώρα μάλλον θα χρειαστώ φακό για να βλέπω... Η θερμοκρασία τώρα είναι αρκετά χαμηλότερη κι ο αέρας φαίνεται να δυναμώνει. Η ενόχληση στον αστράγαλό μου μου θυμίζει πως τα απανωτά διαστρέμματα έχουν προκαλέσει μια ευαισθησία στο συγκεκριμένο σημείο και πως αν είχα χρησιμοποιήσει μπατόν δεν θα είχε επιβαρυνθεί τόσο. Έχω αρχίσει και πεινάω πολύ και σκέφτομαι ότι  ήταν λάθος που δεν πήρα μαζί μου κάτι παραπάνω από μια σοκολάτα... τουλάχιστον θα φάω με όρεξη όταν φτάσω σπίτι! Σίγουρα θα τα καταφέρω να βγω από το μονοπάτι με τον φακό; Η κατηφόρα είναι απότομη και βραχώδης. Στο νου μου έρχεται η νυχτερινή ανάβαση που είχαμε κάνει στον Ταΰγετο. Πρέπει να είμαι πολύ προσεκτική με τα σημάδια τώρα γιατί δεν θα είναι καθόλου ευχάριστο να χαθώ. Λυγισμένα γόνατα, βάρος ελαφριά μπροστά, υπολογισμένο πάτημα, παλάμη ολόκληρη στον βράχο εάν χρειαστεί κι αναπνοή προς τα σημεία που πονάνε. Οι ήχοι της πόλη αρχίζουν να ξεχωρίζουν... ανάμεικτα συναισθήματα ανακούφισης και απογοήτευσης...

Σε αυτό το εργαστήρι θα διερευνήσουμε πώς το σχεσιακό πεδίο και οι σωματικές μας διεργασίες κάνουν εφικτή τη δράση και την επαφή

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΠΑΠΠΑ ΕΞΑΡΜΕΝΙΑ, Ψυχολόγος (ΕΚΠΑ), MSc Mental Health Studies, Ψυχοθεραπεύτρια και Εκπαιδεύτρια Gestalt, Μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (H.A.G.T.), PgCert Gestalt Body Process (Trained by James Kepner) Certificate in Performance Studies in Dance (Birkbeck College London). Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να ανακαλύπτει νέες προσεγγίσεις στον χορό και την κίνηση και να μελετάει πως μπορούν να ενσωματωθούν στην θεραπευτική διαδικασία.

 

1ο Εκπαιδευτικό Θεσσαλονίκης

 

  • «Δουλεύοντας την έννοια του διαλόγου, υπό το πρίσμα της φαινομενολογίας»

Συχνά ο θεραπευόμενος (αλλά και ο θεραπευτής) έχει την πρόθεση να μπει σε έναν διάλογο, ενώ στην πραγματικότητα κάνει έναν μονόλογο.

Στο συγκεκριμένο εργαστήριο, θα διερευνήσουμε τους λόγους και τους τρόπους, υπό το πρίσμα της φαινομενολογίας, προκειμένου σαν θεραπευτές να είμαστε "ανοιχτοί" και παρόντες σε αυτά που ο θεραπευόμενος "φέρνει", έτσι ώστε ενεργά να συμμετέχουμε και να "χτίζουμε" αυθεντικούς διαλόγους.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΓΙΑΓΚΟΥ ΆΝΤΑ, Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια και εκπαιδεύτρια Gestalt, επόπτρια Gestalt, μέλος της EAGT και της HAGT. Κάτοχος ECP. Μετεκπαίδευση στην Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία.

 

1ο Εκπαιδευτικό Λάρισας/Διαδικτυακό

 

  • «Η φαινομενολογία της ολοκλήρωσης και το σχεσιακό πεδίο»

 

Τι νιώθω όταν κάτι ολοκληρώνεται; Ποια είναι η στάση μου απέναντι σε πρόσφατες εμπειρίες που καλούμαι να αποχαιρετήσω; Πόσο ικανοποίηση νιώθω στο τέλος μιας διαδικασίας; Πως σχετίζομαι όταν πλησιάζει το τέλος; Όταν αποχαιρετώ, ο Άλλος υπάρχει; Αυτά και άλλα ερωτήματα κι εμπειρίες θα μοιραστούμε στο τελευταίο εργαστήριο του φετινού τετραημέρου.

 

ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ ΑΝΤΩΝΙΑ, M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT. Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος, πρώην Πρόεδρος & Εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ, Σχεσιακή θεραπεία Gestalt (Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt), Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt (Gestalt Foundation) εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια, ΒΑ στην Ψυχολογία (Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος), Δίπλωμα στη Συμβουλευτική & Συνθετική Ανάλυση (COSCA).

 

2ο Εκπαιδευτικό Αθήνας

 

  • «Από την Αισθητική προσέγγιση στη Φαινομενολογία»

 

Η νοηματοδότηση φαινομένων χρησιμοποιώντας την αισθητική προσέγγιση – μέσω των αισθήσεων - διαφέρει από την αναγωγική προσέγγιση – αιτιοκρατικά – στο ότι η πρώτη επέχει θέση «Ερμηνευτικής Κατανόησης» ενώ η δεύτερη «Αιτιακής Εξήγησης». Από αυτό απορρέουν κάποιες ιδιότητες που έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα ως προς την επιλογή μας:

Η αισθητική αποτίμηση έχει το πλεονέκτημα ότι τα εσωτερικά κριτήρια περιορίζουν σημαντικά, αν δεν αποκλείουν, την εμφάνιση προκαθορισμένων μορφών, προϊδεασμών και προκαταλήψεων, (με την προϋπόθεση ότι ο/η θεραπευτής/τρια έχουν επεξεργαστεί τα θέματά τους), ανοίγοντας το δρόμο στη φαινομενολογία. 

Στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τίθεται από την φαινομενολογική σκοπιά το εξής ερώτημα: «όταν βλέπω ένα δέντρο έχω την εμπειρία της εμφάνισης (φανέρωσης) αυτού του Σώματι-Ιστάμενου-εκεί-Δέντρου. Το ίδιο συμβαίνει με τις φανερούμενες αισθητηριακές και κατηγορικές σχέσεις, π.χ. μορφές (gestalt), αριθμούς κ.λπ. (φαινομενολογικός ρεαλισμός). Μπορούμε να γνωρίζουμε, όμως, ότι αυτό το δέντρο (ή ‘σύμπτωμα’ του θεραπευόμενου) υπάρχει και νοηματοδοτεί κάτι οριστικά, κάτι που διακινδυνεύει την εμφιλοχώρηση ενός προϊδεασμού του θεραπευτή; Ο Χούσερλ απαντά: «Όχι! Επιτελούμε την ψυχολογική φαινομενολογική αναγωγή και εστιάζουμε αποκλειστικά στο φαινόμενο ως φαινόμενο. Αυτό σημαίνει ότι δεν ψάχνουμε την αιτία του φαινομένου, ή συμπτώματος, στον θεραπευόμενο διότι, τότε, έχουμε ήδη νοηματοδοτήσει το σύμπτωμα και ψάχνουμε να δούμε ό,τι έχουμε πρόθεση να δούμε».

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΔΙΠΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, P.g.D. in PCA Counseling, Εκπαιδευτής, Θεραπευτής, Eπόπτης Gestalt, μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής (ΕΕΣ), κάτοχος ECP. Mέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (H.A.G.T.).

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕΒΗ, Ψυχολόγος (ΑΠΘ), - Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt, εκπ. εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt.  Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Ψυχολογία της Υγείας (MSc) –University of Surrey, U.K.. Μέλος της EAGT,  της H.A.G.T., Μέλος του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συλλόγου.

 

2ο Εκπαιδευτικό Θεσσαλονίκης/Λάρισας

 

  • «Η απόσταση ως εμπειρία επαφής στο φαινομενολογικό πεδίο»

Μακριά, κοντά, δίπλα, πέρα, εδώ, εκεί, αλλού... Ο Hall (1963) όρισε τη γειτνιαστική (proxemics) ως τη μελέτη του τρόπου που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το χώρο και αλληλεπιδρούν μέσα σ' αυτόν. Όμως η φαινομενολογική απόσταση εκτός από σωματική και γεωγραφική μπορεί να είναι και συναισθηματική, κοινωνική, ιδεολογική ή, ακόμα πιο ιδιαίτερα, χρονική. Όπως λέει και ο Tennessee Williams,

Δεν πήγα στο φεγγάρι, πήγα πολύ πιο μακριά — γιατί ανάμεσα σε δύο τόπους η μεγαλύτερη απόσταση είναι ο χρόνος.

Παίρνω, λοιπόν, απόσταση συχνά γιατί φοβάμαι, για να μην πονέσω αλλά και για να πάρω μιαν ανάσα, για να δω πιο καθαρά.

Εντούτοις, με βάση τη θεωρία πεδίου, καμία δράση δεν γίνεται από απόσταση· αυτό σημαίνει ότι αυτό που ασκεί την επίδραση πρέπει να αγγίξει αυτό που δέχεται την επίδραση στο χρόνο και στο χώρο (Yontef, 1993). Πώς γεφυρώνεται αυτή η θεωρία με το βίωμά μου, που κρατιέμαι σε απόσταση, με κρατούν σε απόσταση, κάνω σχέσεις από απόσταση, βρίσκομαι σε κοινωνική (και όχι μόνο) αποστασιοποίηση;

Πώς η φαινομενολογική εμπειρία της απόστασης μπορεί να μας απομακρύνει και ταυτόχρονα να μας συνδέει με τον εαυτό μας και με τον Άλλο; Σε αυτό το εργαστήριο σας προσκαλούμε σε ένα μακρινό ταξίδι που θα μας φέρει πιο κοντά, μια ευκαιρία να ξαναδούμε την απόσταση ως μια τροποποίηση της ποιότητας της επαφής.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΔΡ. ΓΙΑΓΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, M.D., M.Sc., Ph.D., ειδικός νευρολόγος, ψυχολόγος. Μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιατρική Ερευνητική Τεχνολογία, στη Στατιστική, στη Γνωστική Ψυχολογία & Νευροψυχολογία και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Μετεκπαίδευση στο Λονδίνο στη Νευροψυχιατρική και στη Νευροψυχολογία. Θεραπευτής, Εκπαιδευτής και Επόπτης Gestalt μέλος της EAGT & της HAGT.

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΊΣΤΡΙΑ: ΚΑΛΩΤΑ ΓΙΑΝΝΑ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια  Gestalt, εκπ. εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt. Μέλος της EAGT (European Association for Gestalt Therapy) και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

3ο Εκπαιδευτικό Αθήνας/ Θεσσαλονίκης

 

  • «Δεν υπάρχει το Άπειρο χωρίς τον Φράχτη ούτε ο Φράχτης χωρίς το Άπειρο»

...Πάντα αγαπούσα τον έρημο λόφο. Κι αυτόν τον φράχτη που σχεδόν κρύβει τον μακρινό ορίζοντα από το βλέμμα.

 Μα όπως κάθομαι, κοιτάζω και βυθίζομαι σε σκέψεις, ΦΟΒΟΣ αγγίζει την καρδιά μου...

Ο φράχτης είναι η μορφή, ο ορίζοντας το φόντο. Τα δυο μαζί, αυτό που βλέπω. Κι ανάμεσά μας, φόβος. 

Φοβάμαι είναι το ρήμα μου μπροστά σε κάτι που με υπερβαίνει, με ξεπερνά. Μα πώς το πεπερασμένο να χωρέσει το άπειρο; Φοβάμαι!!!

Και τα μάτια χαμηλώνω, να δω μόνο τον φράχτη. Μα ξέρω, ο φόβος είναι πάντα εκεί, μαζί μου ταξιδεύει.

Στο εργαστήριο αυτό θα δοκιμάσουμε να τον εξερευνήσουμε. Να τον καλωσορίσουμε και να τον αγκαλιάσουμε. 

Θα δουλέψουμε με τον φόβο

Θα μάθουμε από τον φόβο.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ, Σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στη Θεσσαλονίκη όπου και αποφοίτησε από τη σχολή Δασολογίας. Στην πορεία της καριέρας του άλλαξε αντικείμενο και αφοσιώθηκε στην επιστήμη της Ψυχολογίας. Είναι απόφοιτος του TEESSIDE COLLEGE, Counseling and Psychological Science. Είναι ψυχοθεραπευτής, εκπαιδευτής και επόπτης Gestalt, μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

4ο Εκπαιδευτικό Αθήνας/ Θεσσαλονίκης

  • «Αποβλεπτικότητα της Επαφής: Η «ανοιχτή» στάση στον κόσμο της θεραπείας»

Τα χρώματα, οι ήχοι, οι εικόνες, οι μυρωδιές, τα κίνητρα, οι ανάγκες, οι επιθυμίες, ακόμη και τα εμπόδια μας καλούν…

Εμείς ανταποκρινόμαστε ανοικτοί «προς» ή προϊδεασμένοι «ως»;

Κινούμαστε με περιέργεια για να διερευνήσουμε «μαζί» ή για να προκαθορίσουμε με την αξιολογική μας ματιά;…

Ας διερευνήσουμε πώς η φαινομενομενολογική μέθοδος και η ερμηνευτικότητα συνεργάζονται ως προς την «αλήθεια» του θεραπευόμενου.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: ΜΠΑΛΛΙΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, κάτοχος ECP  (European Certificate of Psychotherapy). Μέλος της Επιτροπής των Εκπαιδευτικών Κριτηρίων της EAGT (European Association for Gestalt Therapy). Ιδρυτικό Μέλος της EEΨG (Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt).

 

Θεματολογία Παρουσιάσεων Εκπαιδευτικού 


 

4ο έτος Θεσσαλονίκης

 

  • «ΝέΑ ΦαΙνομΕΝολοΓία»

Οι άνθρωποι ξεκινάμε κολυμπώντας σε μία αισθητηριακή θάλασσα. Η προσπάθεια ανεύρεσης στεριάς είναι παράδοξα τόσο απαραίτητη όσο και περιοριστική. Η νοηματοδότηση των αισθητηριακών ερεθισμάτων καταδικάζει ό,τι αγγίζει στην ακινησία. Το μεταμορφώνει σε νεκρή φύση ενώ ο κόσμος γύρω μας αντηχεί χιλιάδες μελωδίες, εκπνέει χιλιάδες αρώματα, ζωοδοτείται από χιλιάδες κινήσεις που κάνουν την ύπαρξή μας να δονείται και να πάλλεται.

Η νέα φαινομενολογία φέρνει την αυθόρμητη αισθητηριακή εμπειρία και προσπαθεί να την απαλλάξει από τις επίπλαστες πολιτισμικές ιδέες.

 

4ο έτος Αθήνας

 

  • «Η επίδραση του φαινομένου της πανδημίας σε ατομικό-συλλογικό επίπεδο και η τοποθέτησή μας ως θεραπευτές Gestalt

Περιορισμός…         Π         …Παρουσία

Αποσύνδεση…        Α         …Αισθήσεις

Νοσηρότητα…         Ν         …Νοηματοδότηση

Δυσκολία…              Δ         …Δημιουργική Προσαρμογή

Ηττοπάθεια…          Η          …Ήθος

Μοναξιά…               Μ          …Μετουσίωση

Ιός…                         Ι           …Ίαση

Ακινησία                  Α          …Αποβλεπτικότητα

 

3ο έτος Θεσσαλονίκης

  • «Η φαινομενολογία στο πεδίο της θεραπείας Gestalt»

“Ανοίγω τα μάτια κι όμως αρκεί;

Ακούω. Εμένα ή εσένα άραγε;

Σε παρατηρώ.

Συντονίζομαι στο μεταξύ μας στο εδώ και τώρα.”

(Η φαινομενολογία στη θεραπεία Gestalt 

σε σχέση με το σώμα, τη θεωρία πεδίου

και τα εμπόδια στην επαφή.)

 

3ο έτος Αθήνας

 

  • «Παίζοντας: «Η Φαινομενολογία του Παιχνιδιού»

«Το παιχνίδι είναι τόσο φυσική διαδικασία για τα παιδιά όσο και η ίδια τους η ανάπτυξη. Η σχέση του παιδιού με το παιχνίδι είναι αμφίδρομη: όσο το παιδί παίζει αναπτύσσει δεξιότητες και όσο αναπτύσσεται βελτιώνει το παιχνίδι του.» (Ε. Καλπογιάννη, Κ. Φύσσας, Ε. Αβδελίδου: 2015)

Το παιχνίδι είναι η επιτομή της βιωμένης διαδικασίας (έναντι του αποτελέσματος). Είναι η γιορτή του αυθορμητισμού και της ελεύθερης επιλογής, του εδώ και τώρα, της ροής, της οργανισμικής αυτορρύθμισης, του κύκλου της επαφής. Είναι η ίδια η ανάδυση της δημιουργικής μας ικανότητας να υπάρχουμε στον κόσμο. Ο ενήλικας και ο θεραπευτής Gestalt δια μέσω του παιχνιδιού συναντιούνται με το παιδί απέναντι όπως… και με το παιδί μέσα τους.

 

2ο έτος Θεσσαλονίκης

 

  • «Φαινομενολογία των Ονείρων»

Ο άνθρωπος δύναται να βρεθεί σε τρεις καταστάσεις: την εγρήγορση, τον ύπνο και τα όνειρα. Κάθε στοιχείο του ονείρου αντιπροσωπεύει ένα διαφορετικό μέρος της προσωπικότητας του ανθρώπου. Δεδομένου ότι ο στόχος είναι να γίνουμε υγιείς, ενοποιημένοι, χρειάζεται να συγκεντρώσουμε τα κομμάτια του ονείρου.  Πραγματοποιώντας ένα βιωματικό ομαδικό πείραμα θα γίνει μια αναπαραστατική σύνθεση των ονείρων μέσω φαινομενολογικής παρατήρησης… στόχος η ενοποίηση!

 

2ο έτος Αθήνας

 

  • «Η φαινομενολογία στο πεδίο του Zoom και τα εμπόδια στην επαφή»

Η ομάδα μας θα εξερευνήσει μέσα από ένα βίντεο τις ιδιαιτερότητες του Zoom ως φαινομενολογικού πεδίου. Μέσα από την παρουσίαση μιας διαδικτυακής συνεδρίας, θα αναδειχθούν τα εμπόδια στην ψηφιακή επαφή, καθώς και οι δυνατότητες δημιουργικής προσαρμογής θεραπευτή και θεραπευόμενου σε αυτή τη νέα κανονικότητα

 

2ο έτος Λάρισας

 

  • «Το σώμα δεν ψεύδεται ποτέ»* της Alice Miller 

Το σώμα είναι ορατά διαθέσιμο στη φαινομενολογία του πεδίου, μπορεί να δώσει πληροφορίες για βαθιές αντιστάσεις, παγιωμένες αντιλήψεις, απαρνημένες πλευρές, πολώσεις, ανοιχτούς λογαριασμούς. Παρατηρώ μια εικόνα και αφήνω το σώμα να μιλήσει!

1ο έτος Θεσσαλονίκης

 

  • «Σινεμά ο παράδεισος(;)»: Οι Aισθήσεις και η Eπαφή στα χρόνια της πανδημίας 

Μια προσέγγιση στις αισθήσεις και την αισθητηριακή επαφή μέσα από την πολυεπίπεδη οπτική της ομάδας. Λαμβάνοντας υπόψη και εισάγοντας τον παράγοντα της πανδημίας και του lockdown επιχειρούμε να καταδείξουμε-αγγίξουμε το πώς λειτουργούν, πλήττονται και αλληλεπιδρούν οι αισθήσεις και επιτυγχάνεται η επαφή. 

Με αφορμή την ταινία “Σινεμά ο Παράδεισος”, θα εστιάσουμε στο φιλί, το οποίο ενσωματώνει όλες τις αισθήσεις. Θα επιχειρηθεί μια σύνδεση μεταξύ της απαγόρευσης του φιλιού στο τότε λόγω ηθικής και της απαγορευμένης επαφής και της χρήσης των αισθήσεών μας στο τώρα εν μέσω καραντίνας. Θα χρησιμοποιηθεί αντίστοιχο οπτικοακουστικό υλικό καθώς και παρουσιάσεις και τοποθετήσεις των μελών της ομάδας του έτους μας.

1ο έτος Αθήνας

 

  • «Επίγνωση στη Χρονιά του Κορωνοϊού»

Το θέμα της παρουσίασης αφορά στην επίγνωση των μοναδικών εμπειριών (φαινομενολογία), τις οποίες, ο καθένας από εμάς, βιώνει στο πεδίο που διαμορφώθηκε τον τελευταίο χρόνο, εν μέσω πανδημίας κι έναρξης της εκπαίδευσής μας. Επιθυμία μας είναι να ορίσουμε τα συναισθήματά μας σε σχέση με το πεδίο για να το γνωρίσουμε καλύτερα και να αλληλεπιδράσουμε μέσα από έναν ζωντανό, αληθινό διάλογο. Ο καθένας από τους 19 εκπαιδευόμενους θα εκφράσει την υποκειμενική του εμπειρία, τις σκέψεις και τα συναισθήματα με τα οποία έρχεται σε επαφή.
H παρουσίαση θα είναι σε μορφή video αν το 4ήμερο γίνει διαδικτυακά και συνδυασμός video και θεατρικού δρώμενου αν γίνει δια ζώσης. Η παρουσίαση θα περιλαμβάνει δύο φάσεις, όπου θα δούμε την επίγνωση των συναισθημάτων μας σε online συνάντηση zoom και ζωντανά στον κύκλο της ζωντανής μας συνάντησης σε ένα πάρκο.Όλα θα είναι στο τώρα, χωρίς σενάριο, αληθινοί διάλογοι, ανθρώπινοι. Μέσω του μοιράσματος αυτών των εμπειριών, θα συνθέσουμε την κινούμενη εικόνα της χρονιάς του κορωνοϊού και πώς διαμόρφωσε τη φαινομενολογική εμπειρία του καθενός αλλά και της ομάδας ως σύνολο.

1ο έτος Λάρισας

 

  • «Μορφή και Φόντο: απενεργοποιώντας το auto-focus στο πεδίο της καθημερινότητας»

Η Φαινομενολογία απαρτίζεται θα λέγαμε από την κατανόηση όλων αυτών που μπορούμε και παρατηρούμε. Η εμπειρία, όμως αυτής της κατανόησης είναι αυστηρά προσωπική και υποκειμενική. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την τεράστια έκταση του
(συνεχώς εναλλασσόμενου) πεδίου εντός του οποίου συμβαίνει αυτή η κατανόηση οικοδομεί έναν πολύ ισχυρό και ανθεκτικό σκελετό, με τελικό σκοπό την ολοκλήρωση των Gestalten που προκύπτουν από κάθε εναλλαγή μεταξύ μορφών και φόντου.

Σε μια ιδανική κατάσταση, ανάμεσα στην μορφή και το φόντο εγκαθίσταται μια σχέση διαρκών αναδύσεων και υποχωρήσεων, που προσδίδουν μια ελαστικότητα θα λέγαμε στην χρήση του «φωτογραφικού μας φακού». Μέσω αυτής της ατέρμονης διαδικασίας οδηγούμαστε σε ολοκληρωμένες και επαρκείς Gestalten, που δεν αφήνουν περιθώρια για εκκρεμείς υποθέσεις.

Σε αυτό το συνεχές παιχνίδι του φακού και της εστίασης του, ποιος/α/ο ορίζει την θέση που θα λάβει κάθε φορά μια αλληλεπίδραση, ένα συναίσθημα, ένα αντικείμενο μπροστά από τον φακό; Ποίος/α/ο είναι ο/η/το φωτογράφος; Ποίος/α/ο ο/η/το καλλιτεχνικός διευθυντής; Είναι ένα πλούσιο φόντο ικανό να εγείρει ενδιαφέρουσες μορφές ή η δημιουργία ισχυρών μορφών είναι απαραίτητη για να «αποκτήσει βάθος η εικόνα»;

 

1ο έτος Διαδικτυακό

 

  • «Εγώ – Εσύ,…»

«Τώρα ο Εαυτός δεν μπορεί να γίνει κατανοητός διαφορετικά, παρά μόνο μέσα από το πεδίο, όπως η μέρα δεν μπορεί να γίνει κατανοητή παρά μέσα από την αντίθεσή της με την νύχτα…Ο Εαυτός βρίσκεται  στην αντιπαράθεσή του με την διαφορετικότητα…»

(Perls, 1978)

 

Μέσα από τα λόγια και τα μάτια του άλλου διερευνούμε τη φαινομενολογία στο σχετίζεσθαι. Υπάρχει ο Εαυτός, υπάρχει ο άλλος και υπάρχει μια τρίτη οντότητα: αυτή της σχέσης. Οι διαστάσεις του Εαυτού είναι δυναμικές και αναδύονται μέσα από κάθε συνάντηση. Η ταυτότητά μας είναι ρευστή και μεταμορφώνεται κάθε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Το όλον μας δεν παραμένει συμπαγές, αλλά πλάθεται συνεχώς. Κάθε οπτική καλύπτει και διαφορετική ανάγκη.

Ποια ή ποιος επιλέγω να είμαι μέσα από την επαφή μου μαζί σου; Ποια «ρούχα» φοράμε μέσα στη σχέση μας;

 

  • «Αλκήστιδος ανδρεία». «Αλκήστιδος αναβίωσις».

«Αλκήστιδος ανδρεία» και «Αλκήστιδος αναβίωσις», δύο αρχαίες ελληνικές παροιμίες για την καρτερικότητα και την υπομονή, για τα απίθανα και τα αδύνατα που γίνονται δυνατά.

Η «Άλκηστις» του Ευριπίδη είναι ένα έργο που κρατά θέση σατυρικού δράματος και όπως υποστηρίζουν πολλοί θεατρολόγοι μοιάζει να είναι ο προάγγελος του κοινωνικού δράματος.

Η παράσταση είναι μία πρόσκληση αναζήτησης… για την πίστη και την απιστία, τη γνώση και την άγνοια, τη δράση και την αντίδραση, την πράξη και την απραξία, την ευθύνη και την ανευθυνότητα, τη δύναμη και την αδυναμία, το θύμα και το θύτη, τη σιωπή που συχνά εμπεριέχει την κραυγή.

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ: ΧΑΤΖΗΛΑΚΟΥ ΚΑΤΙΑ: M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT (Ex-Chair of NOGT and External Relation of EAGT). Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt.

ΠΑΠΠΑ ΕΞΑΡΜΕΝΙΑ: Ψυχολόγος (ΕΚΠΑ), MSc Mental Health Studies, Ψυχοθεραπεύτρια και Εκπαιδεύτρια Gestalt, Μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (Hagt), PgCert Gestalt Body Process (Trained by James Kepner) Certificate in Performance Studies in Dance (Birkbeck College London). Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να ανακαλύπτει νέες προσεγγίσεις στον χορό και την κίνηση και να μελετάει πώς μπορούν να ενσωματωθούν στη θεραπευτική διαδικασία.

ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ ΕΛΕΝΗ: Ψυχολόγος (ΕΚΠΑ)-Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt, Μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (Hagt), Χοροθεραπεύτρια και Εκπαιδεύτρια DRLST, Υπεύθυνη Ελλάδος της Διεθνούς Εκπαίδευσης Χοροθεραπείας της DRLST (Danse Rythme Lien Social et Thérapie), με έδρα το Παρίσι. Έχει σπουδάσει σύγχρονο χορό στα επαγγελματικά τμήματα της Ακαδημίας Χορού του Rotterdam και της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης. Η έρευνά της στο χορό εστιάζεται στη ψυχολογική, κοινωνιολογική και ανθρωπολογική μελέτη της κίνησης, του ρυθμού και των δομών της τελετουργίας στο πλαίσιο της θεραπείας, της κοινωνικής παρέμβασης και της καλλιτεχνικής διαμεσολάβησης.

ΚΑΤΣΑΜΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ: Κινησιολόγος, απόφοιτος Ανωτέρας Επαγγελματικής Σχολής Χορού Δήμου Θεσσαλονίκης.

ΣΥΝ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: ΡΑΠΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΣ, Θεατρολόγος, Εκπαιδευτικός, Εμψυχωτής (DEA Arts du Spectacle, Sorbonne Nouvelle - Paris III), Απόφοιτος Gestalt Foundation