Θεματολογία Ομάδων Εκπαιδευτικού

Θέματα Ανοικτών Ομάδων Εκπαιδευτικού


 

  • «Dare to share - reflective presence of Gestalt therapist in the group and system»

What is the task of the psychotherapist in the group, or in the wider systems as organisation and society? Which gestalt concepts and skills we have developed to support our self in that role? This workshop focuses on building skills in assessing and facilitating groups, and learning from relevant group experiences in clinical, organisational and social systems…

 

IVANA VIDAKOVIC, PhD, is clinical psychologist with private practice, trainer and supervisor in Gestalt Psychotherapy since 2006. She has been working for 20 years in different organisational settings and in various communities, as an NGO activist and later as a consultant for ITO Individual/Group/Organisational assessment and development. She is a member of EAGT and of Committees for Human Rights and Social Responsibilities, for Research, Professional Competences and Quality Standards, Lecturer for the Qualitative research in psychotherapy on MA and PhD studies for GPTI Malta and Co-author & trainer of the post-graduated program Gestalt in Organisation for EAPTIs GPTIM & SEB. She has conducted workshops and master classes in Serbia, Croatia, Greece, Swiss, Ukraine, Belgium, etc. She is author of several articles and book chapters.

 

  • «Ομάδα είναι …»

… κοινός στόχος ή σκοπός; … αλληλεξάρτηση; … αυτοπροσδιορισμός;  … συνοχή; … εμείς; … ας το διερευνήσουμε «μαζί»…

(πες κάτι αν μπορείς … δεν έχεις λόγια … ούτε κι εγώ …)

Κάτια Χατζηλάκου, M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT (Ex-Chair of NOGT and External Relation of EAGT). Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt.

ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕΒΗ / ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΡΙΑ, Ψυχολόγος (ΑΠΘ), - Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt, εκπ. εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt.  Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Ψυχολογία της Υγείας (MSc) –University of Surrey, U.K.. Μέλος της EAGT,  της H.A.G.T., Μέλος του Πανελλήνιου Ψυχολογικού Συλλόγου.

 

  • «Τί σημαίνει Δυναμική της Ομάδας;»

«Μου αρέσει να σκέφτομαι την ομάδα σαν κάτι που συμβαίνει όταν κοιτάς μέσα σε ένα καλειδοσκόπιο, καθώς το ανακινείς. Κάθε φορά το μοτίβο αλλάζει καθώς επηρεάζεται συνεχώς από πάρα πολλούς παράγοντες! Παρόλα αυτά η μαγεία παραμένει άθικτη!».

                                                                        Maria Mione

 

  • «Η εμπειρία της συναισθηματικής σύγκρουσης στη δυναμική της ομάδας»

Η συναισθηματική σύγκρουση είναι σχεσιακή σύγκρουση.

Ποιος είναι ο ρόλος της σύγκρουσης στις ανθρώπινες σχέσεις;

Είναι ένα σημάδι δυσλειτουργίας ή και ένας τρόπος ανάπτυξης των σχέσεων που προσφέρει τη δυνατότητα να δουλευτούν οι διαφορές, να συν-δημιουργηθεί η πραγματικότητα, να αναδυθεί το «νέο», να εξελιχθεί η επαφή και η μοναδική αίσθηση του «είμαι-εδώ» στη σχέση;

Εξερευνώντας τη σύγκρουση μέσω της «αναστήλωσης» της επαφής σημαίνει πίστη στην αυτό-ρύθμιση των σχέσεων.

Αρκεί να «αξίζει» η αλήθεια για τα μέλη που συμμετέχουν.

 

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΠΑΛΛΙΟΥ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, κάτοχος ECP  (European Certificate of Psychotherapy). Μέλος της Επιτροπής των Εκπαιδευτικών Κριτηρίων της EAGT (European Association for Gestalt Therapy). Ιδρυτικό Μέλος της EEΨG (Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt).

 

  • «Ομάδα Μικρής Διάρκειας»

Οι «Ομάδες Μικρής Διάρκειας» μπορούν να συντελέσουν αποτελεσματικά σε οικογενειακά, κοινωνικά, εργασιακά κ.ά. αδιέξοδα καθώς και στη διερεύνηση νέων τρόπων επικοινωνίας και επαφής μεταξύ των μελών τους.

Οι παρεμβάσεις του συντονιστή στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων είναι πρωταρχικής σημασίας και προϋποθέτει οργάνωση, σχεδιασμό καθώς και δυνατότητες φαινομενολογικής παρατήρησης και συμμετοχής σε προσωπικό και διαπροσωπικό επίπεδο.

 

ΓΙΑΝΝΑ ΓΙΑΜΑΡΕΛΟΥ, M.Α. Κλινικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος της EAGT. Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ / ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΡΙΑ, Σχεσιακή θεραπεία Gestalt (Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt), Εκπαίδευση στην Ψυχοθεραπεία Gestalt (Gestalt Foundation), ΒΑ στην Ψυχολογία (Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος), Δίπλωμα στη Συμβουλευτική & Συνθετική Ανάλυση (COSCA).

 

  • Inclusive and exclusive aggression in group communication

“Yet, in my view, there is no human relation without aggression since there is no relationship without persons energetically presenting themselves to others.

To bond with another, to converse with another, to work alongside another, to love another, one must exert oneself in reference to that other, and such exertion is the essence of aggression…

In its inclusive form, aggression appears in the process of engaging in a connecting way and keeping engaged with another or others… In its exclusive form, aggression appears as the energy in the processes that diminish or negate the other or others in the relationship, or alternatively diminish or negate self in the relationship. One may diminish others via domination, overpowering, or escalating forcefulness. One may diminish self by withdrawing emotionally or physically from the relationship, or by hiding or obscuring oneself from the other. The ambiguity of aggression, thus, is that it can be bonding or divisive, inclusive or exclusive, egalitarian or opposed to equality depending upon whether it is embedded in a healthy or neurotic Gestalt.”

Philip Lichtenberg, Inclusive and Exclusive Aggression: Some (Gestalt) Reflections, In: Gestalt Review: 16 (2): 145-161, 2012

 

ΑΝΤΩΝΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ, M.Sc. Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδεύτρια & Επόπτρια Gestalt, μέλος Σ.Ε.Ψ. & EAGT. Κάτοχος ECP (European Certificate of Psychotherapy). Ιδρυτικό μέλος, πρώην Πρόεδρος & Εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

ΓΙΑΝΝΑ ΚΑΛΩΤΑ /  ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΡΙΑ, M.Sc. Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Ψυχοθεραπεύτρια  Gestalt, εκπ. εκπαιδεύτρια και επόπτρια Gestalt. Μέλος της EAGT (European Association for Gestalt Therapy) και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT). Ασκεί το επάγγελμα του ψυχοθεραπευτή από το 2004 δουλεύοντας με: ενήλικες, άτομα με χρόνιες ασθένειες, φροντιστές ατόμων με χρόνιες ασθένειες, γονείς ατόμων με αναπηρία, γονείς εφήβων, εθελοντές (οργάνωση, εκπαίδευση, εποπτεία) ευπαθών ομάδων. Συνεργάζεται με το Κέντρο Ψυχοθεραπείας & Εκπαίδευσης Gestalt Foundation από το 2007 ως συντονίστρια Ομάδων Αυτογνωσίας και Εποπτείας.

 

  • «Η Διαδικασία Ομάδας Βήμα Βήμα»

Η ομαδική είναι μια διαδικασία αέναης κίνησης. Η κίνηση των μελών επηρεάζεται από τις συνθήκες της καθημερινότητας εκτός ομάδας και έτσι μεταφέρεται στο πεδίο της ομάδας, που, κι αυτό μεταβαλλόμενο, επηρεάζει τα μέλη. Μια πραγματικά ζωντανή και δραστήρια διαδικασία.

Ο ρυθμός στην αρχή ίσως είναι αργός. Ωστόσο, η συσσωρευόμενη επίγνωση των μελών λειτουργεί στη συνέχεια ως εφαλτήριο για επιτάχυνση, με την εμφάνιση τόσο ιδιαίτερων ατομικών γνωρισμάτων όσο και κοινωνικών φαινομένων τα οποία οι  συμμετέχοντες καλούνται να αναγνωρίσουν, να επεξεργαστούν και να διαχειριστούν.

Στόχος μας είναι να παρακολουθήσουμε και να εξετάσουμε αυτή την πορεία και να κατανοήσουμε τη δυναμική που την διέπει.

Στη βιωματική πτυχή του σεμιναρίου προβλέπεται άσκηση σε κίνηση. Κυριολεκτικά «Βήμα Βήμα».

ΔΙΠΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, P.g.D. in PCA Counseling, Εκπαιδευτής, Θεραπευτής, Eπόπτης Gestalt, μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής (ΕΕΣ), κάτοχος ECP και μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

  • «Αφή-επαφή στο εδώ και τώρα της ομάδας»

«Σ’ αυτόν τον απερίγραπτο κόσμο βρεθήκαμε δύο ευθείες της τεθλασμένης να παλεύουμε για ένα άγγιγμα» Σοφία Σεραφειμίδη

Το άγγιγμα είναι τώρα... και στο κάθε τώρα έρχεται η εμπειρία αγγιγμάτων του παρελθόντος ή η απουσία τους... η προσμονή για το επόμενο άγγιγμα ή την αποφυγή του.

Σε αυτό το εργαστήρι θα εξερευνήσουμε τι φέρνει το άγγιγμα στην ομάδα ως συλλογική μνήμη, ως τρόπος επαφής με τον κόσμο, ως επιθυμία και ως δημιουργία.

Με ποιους τρόπους αγγίζω;

Πώς δέχομαι το άγγιγμα;

Πώς διαμορφώνεται η ομάδα με την εμπειρία του αγγίγματος;

Πότε το άγγιγμα μπορεί να είναι θεραπευτικό και πότε όχι;

Εστιάζοντας στο τώρα της αφής θα ανακαλύψουμε πώς η ομάδα μετατρέπεται σε μια ψηλαφιστή εμπειρία που έχει σάρκα και οστά.

ΕΞΑΡΜΕΝΙΑ ΠΑΠΠΑ, MSc Mental Health Studies Ψυχολόγος/Ψυχοθεραπεύτρια και Εκπαιδεύτρια Gestalt, Μέλος της EAGT και της HAGT www.exarmeniapappa.co.uk

 

  • «Υπάρχω...Υπάρχεις...Υπάρχουμε... Η Ύπαρξη ως ...ρήμα»

Ανθρώπινες υπάρξεις είμαστε. Δεν είμαστε αντικείμενα με τη μορφή ουσιαστικού. Ούτε υποκείμενα είμαστε. Δεν είμαστε άτομα. Γεγονότα είμαστε. Γεγονότα με την μορφή ρήματος.

Γεγονότα σε εξέλιξη, ρευστές καταστάσεις, μονοπάτια που πατιούνται είμαστε.

Εν - τω - κόσμω είμαστε και μόνο εν - τω - κόσμω αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας.

Σε αυτήν την ομάδα, εκεί θα βαδίσουμε. Στον τόπο, πέρα από το υποκείμενο και το αντικείμενο.

Στον τόπο του «ανάμεσα». Εκεί που τα βλέμματα μας συναντιούνται. Εκεί που καθρέφτες βλεμμάτων γινόμαστε. Και καθρέφτης κοιτάζει καθρέφτη.

Εάν ένας καθρέφτης κοιτάζει έναν καθρέφτη, τι υπάρχει για να δει;

Αυτό θα εξερευνήσουμε...

ΚΩΣΤΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ Είναι απόφοιτος του TEESSIDE COLLEGE, Counseling and Psychological Science. Είναι ψυχοθεραπευτής, εκπαιδευτής και επόπτης Gestalt, μέλος της EAGT και της Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt (HAGT).

 

Θεματολογία Παρουσιάσεων Εκπαιδευτικού


 

4ο έτος Θεσσαλονίκης

  • «JOKER: Το τραύμα του κοινωνικού χαμόγελου»

Πάρτε ένα ανθρώπινο ον στην αρχική του, φυσική κατάσταση.

Εξημερώστε το νωρίς, κατά προτίμηση στο προλεκτικό και προκινητικό στάδιο.

Κοινωνικοποιήστε το, εντάξτε και συμμορφώστε το, σε ακραίο βαθμό.

Αφήστε την άγρια φύση του να λιμοκτονήσει…

[…]

Τώρα, είναι αιχμάλωτο.

C. P. Estes, The elements of capture, 1982

Όταν η παθογένεια της μονάδας καθρεφτίζει την παθογένεια του συνόλου, και η παθογένεια του συνόλου γίνεται καθρέφτης της παθογένειας της μονάδας…

…από το Εγώ στο Εμείς, και πάλι πίσω.

 

4ο έτος Αθήνας

  • Η διαδρομή της ομάδας μας από το «εσύ» στο «εγώ» και η συν-δημιουργία του « εμείς».

Εννοιολογώντας την εκπαιδευτική μας ομάδα μέσα από τη φαινομενολογική προσέγγιση Gestalt, θα αναλογιστούμε μέσα από την πορεία της αυτά τα τέσσερα χρόνια, το Πώς ο καθένας μας ξεχωριστά και όλοι μαζί βιώσαμε τη διαδικασία της Συνάντησης, στο δικό μας Μεταξύ και το Πώς η παρελθούσα εμπειρία μας φέρνει στην επίγνωση και την επαφή του σήμερα. Σας καλούμε για  να σας δείξουμε πώς ένα όλον αποκτά ψυχή και να σας συστήσουμε τη δική μας εκπαιδευτική ομάδα, σαν ένα συνεχώς κινούμενο και ζωντανό οργανισμικό σύνολο που βιώνει διαρκώς την πραγμάτωσή του, σαν μία αενάως παλλόμενη δυναμική.

 

3ο έτος Θεσσαλονίκης

Η δυναμική της δικής μας ομάδας έχει διαμορφωθεί και από την ύπαρξη ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή στον κύκλο μας. Η online θεραπευτική διαδικασία, είτε ομαδική είτε ατομική, η online εποπτεία και η online συμμετοχή μέλους σε εκπαιδευτική ομάδα, αποτελούν τα βιώματα μας καθώς και σημάδι των καιρών. Έχοντας αυτή την εμπειρία και με εργαλείο τη βιβλιογραφική μελέτη, θα συζητήσουμε την εφαρμογή της Gestalt ψυχοθεραπείας και των θεωριών της στη συνθήκη της διαδικτυακής «πολυθρόνας».

 

3ο έτος Αθήνας

  • «Mαγικός Καθρέπτης»

"Και όταν οι φωνές μένουν σιωπηλές και τα πρόσωπα φύγουν, ο καθρέφτης παραμένει: Τοποθετημένος σε πολλαπλές γωνίες. Τέλεια καμπυλωτός για να πλαισιώνει το ακτινοβόλο αντανακλαστικό της πυρακτωμένης πεμπτουσίας στην πιο εύθραυστη διαφανή αγνότητα των γυάλινων σφαιρών, τη λαμπερή μαγευτική λαγνεία των τουλιπών, τη σιωπηρή δικαιοσύνη των τραπεζιών, μαζεύοντας στο κέντρο τις θλιβερές αντιφάσεις του τέλους , σε μια τελική και αδιάψευστη συμφιλίωση.
Αλλά ο άνθρωπος είναι καθαρός σαν γυαλί και εύθραυστος και ματαιόδοξος σαν τις τουλίπες και ξεθωριασμένος και δίκαιος σαν ξύλο; και ο αιώνιος διαιρέτης περιφρονεί και καταστρέφει από μέσα του τις εκλεπτυσμένες παρεμβολές κάτω από το βάρος της ενοχής και της ασυμβίβαστης διορατικότητας ο άνθρωπος σπάει.
Κάτω από το βάρος των εικόνων, ο καθρέφτης λυγίζει. Και αν και η φωνή είναι σιωπηρή Και τα χέρια κρύα, η μαγική εικόνα αντέχει". Laura Perls                                                        

H ζωή και η συνεισφορά της στη θεραπεία Gestalt ως υπαρξιακή θεραπεία, έτσι όπως τη βίωσε και τη μεταλαμπάδευσε

 

2ο έτος Θεσσαλονίκης

  • «Εγώ ανάμεσά σας κι εσείς γύρω μου»

Κάποιες φορές σιωπώ, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να μιλά ακατάπαυστα. Νιώθω ανακούφιση με αυτό ή μπορεί να εκνευρίζομαι. Άλλες φορές βαριέμαι ή μπορεί και να παραπονιέμαι. Αντίστοιχα κι εσείς. Αυτό που κουβαλώ, μπορεί να μοιάζει με κάτι δικό σας. Κι έτσι νιώθω να συνδέομαι μαζί σας. Μπορεί όμως και να μένω στον εαυτό μου. Κάθε φορά ερχόμαστε διαφορετικά. Κάθε φορά κάτι αλλάζει.

 

2ο έτος Αθήνας

  • «Αναζητώντας την ίαση»

Η διαλεκτική των σωμάτων που βαδίζουν προς την ίαση.  Η ομάδα.  Τα αποξενωμένα μας κομμάτια σε διάλογο. Μια ομαδική έκθεση με ατομικό χαρακτήρα. Ή μήπως το αντίθετο;

 

1ο έτος Θεσσαλονίκης

  • «Ο σεξισμός ως αποτέλεσμα ενδοβολής-Εκδήλωση και αντίκτυπος στη θεραπευτική ομάδα Gestalt»

Με τη χρήση animation video, θα παρουσιαστεί η  ενδοβολή ως εμπόδιο στην επαφή, στο πλαίσιο μιας θεραπευτικής ομάδας Gestalt. Ένα από τα μέλη ενδοβάλλει, διατυπώνοντας διαστρεβλωμένες αντιλήψεις και ακατέργαστα "πρέπει" για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, κάτι το οποίο έρχεται ως εμπόδιο και οδηγεί σε διακοπή της επαφής με τα πρόσωπα της ζωής της καθώς και με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Μέσα από την ανατροφοδότηση των μελών θα γίνει κατανοητός ο αντίκτυπος της δυσλειτουργίας αυτής καθώς η ομάδα φτάνει σε αδιέξοδο.

 

1ο έτος Αθήνας

  • «Δυναμική Ομάδας και Δημιουργία Μορφών»

Από το ένα στο Όλον Και από το Όλον στο ένα. Τι δημιουργεί ποιός και ποιός δημιουργείται από τι;

Zoom in - zoom out

Εξερευνούμε συλλογικά την ανάδυση και τη βύθιση μορφών μέσα από το Όλον της ομάδας. Κάθε μέλος παίρνει τον χώρο του στο πεδίο, επιλέγοντας κάποια δράση και μέσα από τα αρχικά ασύνδετα τμήματα, συντίθεται και αποσυντίθεται το σύνολο της ομάδας ως χορός.

Μέσα από τη συλλογική δημιουργία μιας εικαστικής μορφής, εξερευνούμε την ανάδυση και βύθιση αυτής. Κάθε μέλος αναδύεται ως μορφή και όλες οι αρχικά ασύνδετες μορφές συντίθενται.

 

1ο έτος Λάρισας

  • «Η εξέλιξη του ανθρώπου μέσα από την ομάδα»

Ο άνθρωπος από τη δημιουργία του μέχρι και την ενέλιξή του.  Διαδικασίες και μηχανισμοί αντίστασης.